Online zorg vanuit
je eigen Service Apotheek

De vernieuwde Service Apotheek-app is precies 1 jaar oud. Een mooi moment om eens met één van de productontwikkelaars van Service Apotheek te praten over de ontwikkeling van de app. We spreken Jan Joost Valeton, apotheker en verantwoordelijk voor de e-healthproducten van Service Apotheek.

Waarom investeert Service Apotheek in digitale zorg?

“Bij innovatie denk je vaak aan technische snufjes of high- tech zaken. Bij ons draait het vooral om het bieden van nog meer zorg voor jouw situatie via de app. Dichtbij bij de apotheek om de hoek maar ook thuis. Ben je gestart met nieuwe medicijnen? Dan komen de meeste vragen als je het medicijn een tijdje gebruikt. Aanvullend op het advies in de apotheek, kan je apotheker via de app vragen naar je ervaringen en je adviseren. Of handige tips of een instructiefilmpje in de app toevoegen over jouw medicijn. Het gaat om het leveren van zorg die bij je past. En daarmee blijft ‘online’ ook dichtbij en van je eigen Service Apotheek in de wijk.”

Hoe weet je wat er nodig is en of het mensen helpt?

“We werken samen met een vaste groep Service Apotheken: de proeftuin apotheken. In deze proeftuin testen we met klanten en apothekers doorlopend nieuwe services en gaan we na welke informatie helpt om medicijnen goed te gebruiken. Ik vind dat zelf altijd de leukste en super waardevolle sessies! Alle ervaringen gebruiken we om onze digitale zorg te verbeteren.
Soms gaat het dan over de medische adviezen, maar het kan ook om duidelijkere koppen of teksten gaan. Bijvoorbeeld bij ons TIP-programma. We stuurden een testpanel per e-mail tips bij gebruik van medicijnen voor blaasontsteking. We keken samen of deze duidelijk waren en op het juiste moment verstuurd werden. Toen hebben we toch wat teksten verbeterd. Daar kom je alleen achter als je het samen test!”

Welke innovaties zijn nu al beschikbaar en voor wie?

“In de app zit een TIP-programma bij diabetesmedicijnen en zware pijnstillers. Dan ontvang je gedurende het gebruik handige tips, bijvoorbeeld om bijwerkingen te voorkomen. Daarnaast is er voor mensen met astma of COPD een persoonlijk adviesprogramma. Jouw Service Apotheek meldt je hiervoor aan. Na de start met een nieuw inhalatiemedicijn sturen we je een vragenlijst. Hierin vragen we naar je ervaringen met dat medicijn. Op basis van je antwoorden ontvang je tips en adviezen in de app. Ook vind je er handige informatie en korte video’s. Wat ik als apotheker er mooi aan vind, is dat je in contact blijft met je eigen apotheker. Die krijgt bijvoorbeeld een seintje als er een probleem is bij het medicijngebruik. Dus een digitale vinger aan de pols!”

Wat zijn de volgende stappen?

“We werken aan tips bij meer verschillende medicijnen. En we gaan het adviesprogramma aanbieden bij andere aandoeningen. Daarnaast werken we aan meer bestelgemak. Binnenkort bieden we bij de eerste apotheken meer informatie over de status van je medicijnbestelling. Gewoon omdat dat handig is!”

Download de app via
www.serviceapotheek.nl/app

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn