Ga naar hoofdinhoud

TIP 15

Vraag om een vast aanspreekpunt als je veel zorg vanuit de apotheek ontvangt.

TIP 15

Vraag om een vast aanspreekpunt als je veel zorg vanuit de apotheek ontvangt.

Een vertrouwd gezicht in de apotheek

Als je een zwaar belastende ziekte hebt, wil je niet telkens je verhaal opnieuw vertellen. Dan is het fijn als de zorgverleners jou en jouw situatie kennen. Daarom bieden sommige Service Apotheken pharmabuddy’s: gespecialiseerde apothekersassistenten die jouw vaste aanspreekpunt zijn.

Een pharmabuddy of apotheekbuddy is vooral waardevol wanneer er veel zorg moet worden afgestemd met zorgverleners en naasten, zoals bij dementie of in de laatste levensfase (palliatieve zorg). In zulke situaties draait alles om comfort. Ellen van Kuppeveld van Service Apotheek Malden is zo’n buddy. Haar telefoon kan elk moment overgaan met een dringende vraag. “Soms belt een huisarts: ‘Kunnen er nú morfine­pleisters komen?’ Dan ga ik meteen in de actiestand, zodat iemand die palliatieve zorg ontvangt zo snel mogelijk verlichting krijgt.” Voor deze mensen is het fijn om niet steeds opnieuw hun verhaal te hoeven doen. “Dat scheelt veel stress en onzekerheid. We regelen het goed samen, met de juiste hulpmiddelen en medicijnen afgestemd op de situatie. Per dag kijken we wat er nodig is.”

“Fijn om niet steeds opnieuw je verhaal te hoeven doen.”

Een pharmabuddy of apotheekbuddy is vooral waardevol wanneer er veel zorg moet worden afgestemd met zorgverleners en naasten, zoals bij dementie of in de laatste levensfase (palliatieve zorg). In zulke situaties draait alles om comfort. Ellen van Kuppeveld van Service Apotheek Malden is zo’n buddy. Haar telefoon kan elk moment overgaan met een dringende vraag. “Soms belt een huisarts: ‘Kunnen er nú morfine­pleisters komen?’ Dan ga ik meteen in de actiestand, zodat iemand die palliatieve zorg ontvangt zo snel mogelijk verlichting krijgt.” Voor deze mensen is het fijn om niet steeds opnieuw hun verhaal te hoeven doen. “Dat scheelt veel stress en onzekerheid. We regelen het goed samen, met de juiste hulpmiddelen en medicijnen afgestemd op de situatie. Per dag kijken we wat er nodig is.”

Buddy zijn betekent niet alleen spoedgevallen afhandelen. “Ik hielp eens een meneer die steeds meer moeite kreeg met slikken. Zijn pillen werden een worsteling. Samen vonden we een alternatief: een drankje, een oplosbare variant van het medicijn. Dat soort aanpassingen lijken klein, maar kunnen het dagelijks leven comfortabeler maken.”

Ziekte van Parkinson

Bij palliatieve zorg en dementie is de pharmabuddy al jaren een begrip. Sinds het najaar van 2024 zijn er ook buddy’s gespecialiseerd in parkinson. Zorg bij parkinson vraagt om een langere en meer begeleidende aanpak dan bij palliatieve zorg. Volgens Ellen beseffen veel mensen pas na een eerste gesprek hoe waardevol een buddy kan zijn. “Ik sprak eens 45 minuten met een mevrouw die twijfelde: Wat kan zo’n buddy nou voor mij betekenen? Aan het eind van ons gesprek zei ze: ‘Nu snap ik pas hoe belangrijk dit is.’” Deze vrouw, met vergevorderde parkinson, durfde haar medicijnen tegen misselijkheid nauwelijks in te nemen omdat ze bang was voor bijwerkingen. “Na ons gesprek stond ze er meer voor open”, vertelt Ellen. “Een week later kwam ze terug en wilde ze het toch proberen. Sindsdien voelt ze zich fitter en kan ze meer ondernemen. Dat zijn de momenten waarop je weet dat je écht verschil maakt.”

Laagdrempelige hulp

Bij een buddy maak je geen afspraak. Je loopt gewoon even binnen in de apotheek. Of je belt eerst met je buddy, zodat je niet hoeft te wachten in de apotheek als het druk is. “Omdat we laagdrempeliger zijn dan een specialist of huisarts, spreken we mensen vaker en langer”, legt Ellen uit. “Daardoor pikken we signalen op die anderen misschien missen.” Soms gaat het om subtiele veranderingen: iemand die steeds meer trilt bij het pakken van zijn medicijnen, of iemand die ineens moeite heeft met het openen van een medicijnstrip. Andere keren horen buddy’s van mantelzorgers dat schrijven lastiger wordt, of dat iemand vaker struikelt en onzekerder loopt. Kleine dingen, die ongemerkt grote impact kunnen hebben op het dagelijks leven.”

“Dat zijn momenten waarop we doorvragen”, zegt Ellen. “Is er een hulpmiddel dat kan helpen? Is therapie een optie? We overleggen waar nodig met een parkinsonverpleegkundige, huisarts, fysiotherapeut, ergotherapeut of logopedist om te kijken welke ondersteuning het beste past. Zo zorgen we dat mensen niet onnodig lang met klachten blijven rondlopen waar een oplossing voor kan zijn.”

Wil jij een pharmabuddy?
Niet elke apotheek heeft een pharmabuddy, omdat apothekersassistenten hiervoor een extra opleiding volgen. Wil je weten of deze zorg beschikbaar is voor jou of een naaste? Vraag ernaar bij jouw Service Apotheek.

Is er geen pharmabuddy in jouw apotheek? Geen zorgen. Je kunt altijd een medicijnconsult aanvragen om je situatie te bespreken en vragen naar een vast contactpersoon die met je meedenkt. Alle Service Apotheken bieden persoonlijke zorg en kijken graag wat mogelijk is.